07 Sep Descobrint la visió: la clau oculta darrere dels problemes d’aprenentatge
La Myriam Velasco, és optometrista i la responsable de Mou Visió. Des de fa més de 25 anys desenvolupa la seva trajectòria professional en la docència, la teràpia visual i l’optometria en l’àmbit del neurodesenvolupament. Ha treballat amb infants i adults per ajudar-los a superar problemes visuals que afecten el seu aprenentatge i benestar diari.
L’equip de Mou està format, principalment per optometristes, una psicòloga-psicopedagoga i un osteòpata, però també col·laboren amb altres professionals externs com logopedes, nutricionistes, podòlegs o posturòlegs.
Quina és la importància de l’optometria en l’aprenentatge?
L’optometria juga un paper crucial en el procés d’aprenentatge, ja que la visió és una de les principals vies d’entrada de la informació.
Problemes visuals no detectats poden interferir significativament en la capacitat d’un nen per llegir, escriure i concentrar-se a l’aula. De fet, alguns problemes d’aprenentatge estan directament relacionats amb disfuncions visuals, com ara, dificultats de mecànica lectora, de coordinació ull-mà i de percepció visual.
Quins són els problemes visuals més comuns en els infants?
Són la miopia, l’hipermetropia i l’astigma-tisme però hi ha altres alteracions simultànies importants, com per exemple, una insuficiència de convergència, que provoca molta fatiga i rebuig a la lectura; disfuncions visuomotores que dificulten l’atenció visual requerida en una tasca escolar o disfuncions de processament visual que poden afectar la capacitat d’interpretar i comprendre la informació visual, provocant les típiques inversions o confusions de símbols.
Quins són els senyals d’alerta per a famílies i professors?
Els infants amb problemes visuals poden queixar-se de mals de cap freqüents, fregar-se els ulls sovint, tenir dificultats per mantenir la concentració, utilitzar el dit per seguir les línies o saltar-se-les directament, evitar la lectura o la feina propera, mostrar una postura anormal en llegir o escriure, etc. A més, un rendiment escolar baix, sense una causa aparent, també pot ser un indicador de problemes visuals.
«Descartar problemes de la via d’entrada visual permet als altres professionals obtenir millors resultats en la seva intervenció. Una feina multidisciplinar maximitza els beneficis terapèutics».
Com arriben els pacients a Mou Visió?
Majoritàriament pel boca-oïda de pacients satisfets i per les ressenyes de casos reals a Google. Cada vegada més, treballem en equip amb docents, psicopedagogs i altres especialistes implicats en els problemes d’aprenentatge per aconseguir millores d’una forma integrativa.
Quins són els beneficis d’un tractament a Mou?
No només milloren les seves habilitats visuals, sinó que també milloren aspectes que depenen d’aquestes, com les seves qualificacions acadèmiques, l’autoestima, la capacitat d’autonomia i organització, la coordinació motora, la lectoescriptura, aspectes del llenguatge com l’expressió escrita, la cal·ligrafia, la memòria auditiva i l’ortografia, entre d’altres.
Quin és el tret característic de Mou Visió?
L’abordatge integratiu d’un pacient que ve amb un conjunt de símptomes.
Inicialment, realitzem tests visuals, tests auditius, test posturals, d’integració interhemisfèrica o les bases psicomotores. I a través d’una anamnesi completa, recollim informació important pel tractament, com aspectes nutricionals, possibles interferències gestacionals o problemes de salut general.
A continuació, plantegem un pla d’entrena-ment per a tractar les causes del problema i no la simptomatologia directament.
«Mou neix de la motivació per divulgar la relació inseparable que existeix entre moviment, visió- audició i el desenvolupament de l’ésser humà».
Quin és el percentatge de problemes visuals detectats?
Al voltant d’un terç d’estudiants presenten alguna alteració funcional a les seves habilitats visuals, les quals haurien d’estar en perfecte estat perquè el rendiment escolar fos òptim. El més sorprenent és que la majoria ho desconeixen.
Una possible causa és que s’incorpora la lectoescriptura a partir dels 5 anys, mentre que el sistema visual no arriba a la seva maduresa fins als 7-8 anys, provocant disfuncions a edats primerenques.
Quins creus que són els reptes que afronta el teu àmbit professional els pròxims anys?
Vivim un fort increment en els diagnòstics de problemes d’aprenentatge, proporcional a l’ús excessiu de les pantalles, en detriment d’hores de joc i moviment natural. Això posa en perill aspectes com la socialització, el llenguatge, les intel·ligències múltiples i la salut visual futura.
Hem de saber transmetre el risc vital que comporta veure nadons amb xumet que ja miren pantalles o adolescents que passen una mitjana de 8-13 hores de mòbil diàries.
entrevista a myriam velasco — fotografia Berta Martínez
Mou Visió. C/ dels Arbres 1-3, planta 4. mouvisio.com